Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE
Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Naprawa skrzyni JAWA 350 TS

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Ogólne o motoryzacji - artykuły - dane
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
motorzysta86
Moderator
Moderator



Dołączył: 12 Mar 2010
Posty: 1390
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 23 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gródek k. Białegostoku
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 23:29, 14 Mar 2010    Temat postu: Naprawa skrzyni JAWA 350 TS

Obalamy mity psujacej sie czesto skrzyni Jawy 350 TS.
Jestem nalezaca do grona osob ktore maja JAWe TS ktora przejezdzilem 2 sezony czyli ponad 10 000 km.
Motocykl nigdy sie nie zepsol, jednyna czescia jaka wymienialem byly swiece, w polowie 1 sezonu przeszedlem
na swiece NGK i problem zniknal. Przyzedl czas na remont motocykla.

Jestem 3 wlascicielem i tu powiecie ze trafilem na dobry egzemplarz. Odpowiem ze Jawa to Jawa.
Swoja Jawe kupilem rozebrana w drobny mak. Zlozenie i odpalenie
zajelo mi jeden dzien. Silnik tego motocykla jest tak prosty jak w WSK3.
Obecnie zrobilem generalny remont na orginalnych czesciach ktore kupuje poprzez sklep
ktory sprowadza je z Czech. Moze niemozliwe ale na wszystkich jest pieczatka CZ
tak jak na czesciach z 1986 ktore mam w magazynie. Remont kosztowal ponad 1800 zlotych.
Nie bede pisal co i jak,ale przejdzmy do rzeczy.

Skrzynia motocykla


Mit psujacej sie skrzyni to bolaczka przypisana marce tego motocykla.
Oczywiscie stalo sie to za sprawa osob ktore nie znajac sie na mechanice,
nie obrazajac tych osob, sadza swoje paluchy do silnika a jak cos nie wychodzi to
motocykl staje sie awaryjny. Osobiscie spotkalem sie z tym przypadkiem niejednokrotnie.

[link widoczny dla zalogowanych]
Zasada dzialania.

Położenie kół zębatych skrzyni biegów
1 - wałek pośredni 2 - wałek główny 3 - wałek zdawczy 4 - koło I biegu Z-24 5 - koło przesuwne Z-16
6 - koło Z-19 7 - koło wałka pośredniego 8 - koło wałka głównego 9 - koło Z-19 10 - koło przesuwne Z-16 11 - koło wałka zdawczego
Na rysunku 3.19a przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym biegu jałowym (luz).
Koła przesuwne 5 i 10 znajdują się wówczas w położeniach środkowych i nie są połączone z żadnym z sąsiednich kół zębatych.
Wałek pośredni 1 jak również wałek zdawczy 3 nie obracają się.
Na rysunku 3.19 przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym l biegu.
Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony przez koło 8 i zazębione z nim koło 4 na wałek pośredni 1.
Koło przesuwne 5 jest wówczas połączone z kołem 4. Z wałka 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 przez koło 7 zazębione z kołem 11.
Na rysunku 3.19c przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym II biegu.
Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony na wałek pośredni 1 poprzez koło 9 zazębione z kołem 5.
Koło przesuwne 10 jest wówczas połączone z kołem 9. Z wałka 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 poprzez koło 7 zazębione z kołem 11.
Na rysunku 3.19d przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym III biegu.
Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony na wałek pośredni 1 poprzez koło W zazębione z kołem 6.
Koło przesuwne 5 jest wówczas połączone z kołem 6. Z wałka pośredniego 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 poprzez koło 7 zazębione z kołem 11.
Na rysunku 3.19e przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym IV biegu.
Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony bezpośrednio na wałek zdawczy poprzez koło przesuwne 10 połączone z kołem 11.
Obroty wałka zdawczego odpowiadają wówczas obrotom wałka głównego.

Skrzynie podzielimy sobie na 2 grupy

1- mechanizm przeniesienia napedu
2- mechanizm zmiany biegow


Mechanizm przeniesienia napedu.
Silnik TS posiada 2 wałki skrzyni: walek sprzegła i walek posredni.
Na obu tych walka sa po 2 tryby ruchome(foto przedtawia prawidlowe ulozenie trybów)

z tym ze jeden jest przesowny chodzi mi tu o koła zębate Z-16

i stale koła zębate Z-19.

W istotny sposob wplywaja one na trwalosc skrzyni. Koło Z-16 posiada 4 kly(odpowiadaja za
bieg 1 i 4) i z drugiej strony 3 wypusty (bieg 2 i 3)
a takze rowek w ktorym porusza sie swobodnie wodzik.
Podczas remontu nalezy bacznie zrwucic uwage na stan kłow i wypustow. Wypusty powinny miec kat pochylenia do podstawy
okolo 3% co jest nie do zobaczenia golym okiem a kly powinny byc proste i nie posiadac wylizanych czesci gornych. Specjalnie umiescilem
foto z uszkodzonym trybem zeby pokazac uszkodzenia jakie powoduja trudnosci w jezdzie z taka skrzynia ktora sama wyrzuca biegi.
Wszelkie wyrobienia i ubytki zaowocuja tym iz biegi, mimo ze wymienilismy wodziki i inne rzeczy
zaczna nam wyskakiwac. O bierzni nie nalezy tez zapominac. Jesli zadarzylo sie nam ze
wodzi zostal zlizany przez ten tryb to w tym rowoku (trybu Z-16) pozostanie
material tego wodzika a co zatym idzie podczas sprawdzania wodzikiem tego trybu


obracajac w prawo i lewo stwierdzimy ze wodzik obraca sie ciezko nalezy wymienic bezwglednie tryb,
a spytacie dlaczego> dlatego ze jak zalozycie nowy wodzik to go wam ten tryb zmieli odrazu.

Nie nalezy tez zapominac o kolach Z-19. Posiadaja tez 3 wypusty kotre w znaczym stopniu odpowiadaja
za prznoszenie 2 i 3 biegu. Powinny nie miec zadnych uszkodzen ani wyszczerbien a co gorsze
zlizan klów.

Wyrabianie tych trybow jest spowodowane zlym ustawieniem polautomatu sprzegla. Sprzeglo nie
zadaza nam wysprzeglic do konca a my juz zmieniami bieg.

Baczna uwage nalezy zwrucic tez na wałki a takze na stan lozysk skrzyn. Do lozysk zaliczamy:

-łozyska igielkowe przelotowe i nieprzelotowe walka posredniego
-łozysko walka głownego od strony sprzegla i tulejke brazowa w trybie zdawczym
-lozysko rybu zdawczego

Jesli ktores z nich ma duzy luz, nalzey je wymienic bezwlocznie. Unikniemy pozniej nieprzyjemnych
doznaj podczas jazdy. Dodam ze tulejka z wlka zdawczego daje sie wybic bez problemu, jednak nalezy to
zrobic delikatnie zeby nie zniszczyc tuleji.
Łozyska igielkowe nalezy kupywac orginalne a dlaczego, dluzej chodza i w porownaniu z chinskimi nie zakleszczaja
walkow szkrzyni.

Mechanizm zmiany biegów.
Jest sprwaca duzych problemow.Do tej grupy zaliczymy:
-automat zmainy biegow
-wodziki
-prowadnice wodzikow

Automat
Automat jest dosyc prostym urzadzonkiem kotre umozliwia nam zmiane biegow.

Oczywiscie fot przedstawia automat orginalny z czech:)

NIgdy nie nalezy zakladac uzywanych
automtow. Zurzyty automat powoduje zlizanie wodzikow, wygiecie prowadnicy i trwale uszkodzenie szkrzyni.
Przed zalozeniem nalezy skontrolowac czy automat nie ma za duzych luzow.
W tym celu gdy jest jeszcze przykrecony ruszamy tarcza ktora prowadzi wodziki rownolegle do plaszczyzny zamocowania.
Jednoczesnie sprawdzamy prowadnice w tarczy wodzikiem czy nie ma za duzego bicia w otworze.
Wszelkie nieprawidlowosci = automat na zlom!

Wodziki

Wodzików sa 2 rodzaje jesli macie mozliwosc kupujcie tylko orginaly i w wersji odelwanej lub kutej.
Giete wodziki sa troche slabsze ale tez daja rade.

Orginalnie w silniku byl stosowane 2 rodzje.
Kuty wodzik

odpowiadal za 1 i 3 bieg a giety z blachy 2 i 4.
Czestym problemem jest wyrobienie sie lub obluzowanie(giety wodzik) glowki wodzika ktory chodzi w prowadnicy automatu.
O ile w gietym wodziku mamy mozliwosc tego naprawienia poprzez zaklepanie ponowne miejsca sprasowania, o tyle w kutym wodziku
juz nie.
Miejsce styku wodzika z trybem Z-16 tez jest wazne. Wszelkie wytarcia i spekania klasyfikuja wodzik do wymiany. A tak wyglada uszkodzony wodzik:


Prowadnica wodzikow.
Zdaza sie ze podczas awari skrzyni prowadnica sie wygina. NIe nalezy jej prostowac a wymienic na nowa. Wszelkie
zagiecia skutkuja niemozliwoscia wrzucenia biegow, a tym bardziej naprawianie tego elementu moze doprowadzic do
pekniecia prowadnicy podczas jazdy.

Mysle ze to wszystko co wiem o skrzyni Jawy TS ale podobnie jest w CZ350. Tylko ze prosta uwaga. Wałek posredni w CZ350 ma inna srednice niz w TS wiec gdy przegladace allegro wypytajcie kolesia ktory napisal ze walek pasuje do TS i CZ o to jaki ma rozmiar srednicy. Gwarantuje ze tylko nieliczni udziela dobrej odpowiedzi. Przestrzegam o tym fakcie gdyz ktos kto nie wie moze sie nadziac na taki "trik".

Swoje doswiadczenia bazowalem na okolo 10 naprawionych silnikach a szczegolniej moim 3im motocyklem
ktorym byla CZ350. Pamietajmy ze warto umyc cala skrzynie i dokladnie sprawdzic czy zaden tryb nie ma
pekniec i tego typu uszkodzen. Dokladnie sprwdzic wodziki,prowadnice i wszystkie drobne szczegoly.
Zaowocuje to duza iloscia kilometrow przejechanych.

I prosze nie sugerowac sie brudem na zdjeciach. Fotki zostaly zrobione przed umyciem wszystkiego.

Dodam jeszcze jedna uwage. Jezeli silnik skladace na silikon to nie kupujcie tandety i nie walcie
jego ile wlezie. Odtluscie kartery i wtedy silikon. A do skrecania pod glowki srub dobrze jest
dac podkladki sprezynujace. Daje to taki plus ze srubki sie nie odkrecaja same i dobrze dociskaja kartery do siebie.
I nigdy nie daje sie uszczelki miedzy kartery. Uszczelka powoduje zawiekszenie luzu miedzy walkami w skrzyni a przez to
szereg problemow z biegami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Ogólne o motoryzacji - artykuły - dane Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin