Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE
Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Świece zapłonowe
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Ogólne o motoryzacji - artykuły - dane
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
matisl
Administrator
Administrator



Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Nie 14:47, 09 Lip 2006    Temat postu: Świece zapłonowe






Świece zapłonowe stanowią bardzo istotny element silnika z zapłonem iskrowym. Od ich prawidłowej eksploatacji zależy prawidłowa praca silnika.

Trwałość świec zapłonowych wynosi średnio około 1000 godzin pracy silnika, co odpowiada 20 000 - 30 000 km przebiegu. Po tym okresie zaleca się wymianę świec na nowe.

W średnio zużytych silnikach należy co 6000-8000 km wykręcić świece, sprawdzić ich stan, oczyścić je i wyregulować odstęp między elektrodami.
Elektrody i oprawę świec należy oczyścić szczotką drucianą z miękkiego drutu stalowego. Natomiast izolator czyści się szmatką zwilżoną w nieetylizowanej benzynie. Należy uważać by nie porysować stożka izolatora twardym przedmiotem, gdyż w miejscu rys w niedługim czasie powstają pęknięcia.


Odstęp elektrod należy mierzyć szczelinomierzem. W razie potrzeby dogina się elektrodę boczną za pomocą szczypiec na wymaganą odległość.

Na podstawie wyglądu świecy można określić stan silnika o zapłonie iskrowym. Pod warunkiem jednak, że ma ona właściwie dobraną wartość cieplną. Wówczas po przejechaniu nawet kilkuset kilometrów na podstawie wyglądu spodu korpusu stożka izolatora i elektrod wykręconej świecy można określić jak pracuje silnik i jak świeca odprowadza ciepło.


Świeca zapłonowa pracująca w warunkach normalnych ma barwę brunatną lub rdzawobrunatną. Na świecy może być suchy, sproszkowany osad, który wskazuje na zaołowienie. Osad ten jest zjawiskiem szkodliwym, gdyż w wyższych temperaturach ma właściwości przewodzące.

Świeca może być zanieczyszczona nagarem (czarny, suchy osad). Wskazuje to na niezupełne spalanie paliwa, przy czym wpływ na to mogą mieć następujące czynniki:

* SILNIK - zbyt niskie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, nieszczelność zaworów lub nadmierny luz zaworu;
* GAŹNIK - nadmierna przepustowość dyszy głównej, wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej, wskutek uszkodzenia pływaka, niewłaściwe wyregulowanie urządzenia biegu jałowego lub niewyłączanie się ssania podczas normalnej pracy silnika;
* UKŁAD ZAPŁONOWY - zbyt mały odstęp pomiędzy elektrodami świecy, opóźniony zapłon, za mała odległość między stykami przerywacza, wadliwe działanie styku ruchomego przerywacza, lub przewodu wysokiego napięcia;
* FILTR POWIETRZA - zanieczyszczenie się wkładu, wskutek czego utrudniony jest dopływ powietrza do gaźnika;
* SPOSÓB JAZDY - gwałtowne obracanie manetki gazu i gwałtowne puszczanie, wolna jazda i częste zatrzymywanie się.

Jeżeli świeca zapłonowa ma czarny, tłusty osad, wytwarzany przez częściowo spalany olej silnikowy, to przyczyny mogą być następujące:

* SILNIK - nadmierne zużycie gładzi cylindra, zużycie pierścieni tłokowych, zapieczenie pierścieni lub pęknięcie pierścienia zgarniającego, opóźniony zapłon;
* UKŁAD ZAPŁONOWY - zbyt mały odstęp między elektrodami świecy, zbyt gruba podkładka uszczelniająca;
* SPOSÓB JAZDY - za długa praca silnika na biegu jałowym, zbyt częste zatrzymywanie się

Ślady nadtopienie i "perełki" na izolatorze oraz wypalenie elektrod, to charakterystyczne objawy przegrzania świecy. Przyczyny mogą być następujące:

* SILNIK - stosowanie paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej (np. paliwo rozcieńczone, złej jakości), zbyt wysokie ciśnienie w cylindrze pod koniec suwu sprężania, zanieczyszczenie komory spalania nagarem, uszkodzenie uszczelki podgłowicowej, zanieczyszczenie tłumika lub niedostateczne chłodzenie;
* GAŹNIK - za mała przepustowość dyszy głównej, niedostateczny dopływ paliwa, nieszczelność rury dolotowej, brak filtra powietrza, zbyt niski poziom paliwa w komorze pływakowej;
* SPOSÓB JAZDY - przeciążenie silnika, długotrwała jazda na niskich biegach z dużą prędkością obrotową, jazda w trudnych warunkach terenowych.




świeca normalna:




zaolejona:




Wypalona:


Odstęp pomiędzy elektrodami powinien być dostatecznie duży, aby wyładowania elektryczne miały odpowiednią intensywność i łatwo zapalały mieszankę w cylindrze. Jeżeli jednak odstęp jest zbyt mały , to silnik pracuje z przerwami w warunkach małych obciążeń (np. w ruchu miejskim).







Artykuł ze strony:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Śro 18:38, 12 Lip 2006    Temat postu:

Fajny temacik, praktyczny i w ogóle cool!! Wink
Powrót do góry
Gość







PostWysłany: Śro 18:48, 12 Lip 2006    Temat postu:

Jeszcze moja taka uwaga, zuważyłem, że na tych nowych gaźnikach ( nie tylko u siebie) świeca jest zawsze zakopcona ale nie jest zaolejona tzn. mokra tylko zakopcona i jest tak zawsze na tych gaźnikach choćby nie wiem jak go regulować, moto na następny dzień nie pali trzeba czyścić świecę i jest ok a w czasie jazdy zachowuje się jakby dostawał za mało paliwa przy większym otwarciu przepustnicy przerywa Rolling Eyes
Powrót do góry
Gość







PostWysłany: Wto 14:53, 29 Sie 2006    Temat postu:

No u mnie to czesto jest ta druga (zaolejona) i szybko pada. Smutny
Powrót do góry
matisl
Administrator
Administrator



Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Wto 20:07, 29 Sie 2006    Temat postu:

opuść nuiżej iglice i masz zły poziom paliwa

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Honduś
VIP
VIP



Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1084
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Podbeskidzie-Bielsko(Jaworze,Brenna)

PostWysłany: Wto 21:59, 29 Sie 2006    Temat postu:

ja mam zawsze dobrą... na iskrze smigam już 6000 km i nic:) jedynie na isolatorze szlak trafiał i padała Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Śro 10:48, 30 Sie 2006    Temat postu:

Ostatnio podnioslem iglice bo MZ byla troche slaba , teraz jest mocniejsza ale przed podniesieniem bylo to samo Sad
Powrót do góry
manius
MZ-RACERRRRRR
MZ-RACERRRRRR



Dołączył: 01 Cze 2006
Posty: 669
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nosówka kolo Rzeszowa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 11:05, 30 Sie 2006    Temat postu:

maly offtopic...jakich swiec uzywacie?i na ktorych wam sie jezdzi najlepiej..u mnie to champion Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
matisl
Administrator
Administrator



Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Śro 20:34, 30 Sie 2006    Temat postu:

chISKRA F95PS i champion

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zyrafao2
Moderator
Moderator



Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Katowic
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:18, 03 Wrz 2006    Temat postu:

Temat jest ok to dobrze przynajmniej sie uczymy Jezyk

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zyrafao2
Moderator
Moderator



Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Katowic
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:20, 03 Wrz 2006    Temat postu:

Ja zapomniałem dodać że posiadam świece ze samolotu z śilnika gwiazdkowego Jezyk Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Nie 21:31, 03 Wrz 2006    Temat postu:

czyli?? jakie to są świece??
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Ogólne o motoryzacji - artykuły - dane Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin