Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE
Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kruciec Jawa 50,Ogar 200
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Tuning motocykli
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zyrafao2
Moderator
Moderator



Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Katowic
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 20:44, 19 Lis 2006    Temat postu: Kruciec Jawa 50,Ogar 200

Zdławione silniki. Oddławianie

Jak powszechnie wiadomo silnik Jawa 223 dysponuje mocą ok. 3,5 KM. Tymczasem ten sam silnik montowany w Ogarze 200 i Jawkach 2x (sprzedawanych w Posce), ma 2 KM. Jest to wynikiem dostosowania motorowerów do polskich przepisów obowiązujących w latach świetności tych pojazdów. Jawka z silnikiem o pełnej mocy, bez problemu przekracza 60 km/h, a w przepisach istaniał zapis, że motorower nie może przekraczać 50 km/h.


JAK ROZPOZNAĆ ZDŁAWIONY SILNIK I ODZYSKAĆ PEŁNĄ MOC???

Moc była ograniczana poprzez zmniejszenie średnicy wejścia do króćca ssącego (zdławienie przelotu) i wydłużenie kolanka wydechowego, które wnikało głębiej do tłumika zaburzając tym samym swobodę przepływu spalin, co powodowało obniżenie mocy, momentu. Zablokowane silniki z trudem przekraczały 5 500 rpm.

Ponadto w motorowerach ze zdławionym silnikiem stosowane były mniejsze zębatki zdawcze.

Króciec ssący silnika o pełnej mocy ma prostokątne wejście o wymiarach odpowiadajacych wylotowi gaźnika. Króciec zdławiony ma okrągły otwór o srednicy ~12 mm. Aby przywrócić pełną moc, wystarczy rozpiłowac otwór do wymiarów wylotu gaźnika. Dużo prościej jednak kupić gotowy króciec z otworem prostokątnym.

Jeśli chodzi o kolanko, to w silniku zdławionym jest ono o około 100 mm dłuższe niż kolanko w silniku o pełnej mocy. Kolanko wystarczy skrócić tak, aby wchodziło w tłumik na około 40 - 45 mm.

Warto sprawdzić jaką zębatką zdawczą dysponuje silnik, jeśli jest to Z11, to z powodzeniem możemy ją zastąpić Z12 lub Z13, z tym, że na tej ostatniej silnik już zaczyna się męczyć (brakuje mocy).

Wyprzedzenie zapłonu powinno wynosić 1,8 - 2,0 mm przed GMP, a dysza w gaźniku powinna mieć rozmiar 68 lub 70 (w silniku zdławionym jest najczęściej 65).

Po tych zabiegach silnik powinien dysponować 3,5 KM mocy, co wystarczy do osiągnięcia ~65 km/h (w zależności od zębatki zdawczej).


CO Z TRWAŁOŚCIĄ???

Wiele osób zadaje mi pytanie, jak jest z trwałością oddławionego silnika, bojąc się czy aby niezajeżdżą szybciej swojego silniczka. Otóż trwałość nie zmienia się, baaa nawet śmiem twierdzić, że nieznacznie wzrasta (wszystko zależy od stylu jazdy). Po pierwsze silniki te miały dość spory margines mocy (fabryczne 3,5 KM, tymczasem podzespoły sa wykonane ze sporym zapasem), po drugie: dopiero po oddławieniu silnik pracuje tak jak to było w założeniach, no i po trzecie, po oddławieniu silnik dostaje więcej mieszanki, a więcej mieszanki to lepsze smarowanie (no i większe spalanie Jezyk, ale coś za coś).

Jeżli chodzi o wspomniany wzrost spalania, będzie ono o ok 0,5 l/100 km wyższe.



[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pon 10:41, 05 Mar 2007    Temat postu:

a to dobre... mialem jawke, kiedys... 3,5 konika? myslalem ze 1,5KM! simson niema 3,5KM
Powrót do góry
zyrafao2
Moderator
Moderator



Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Katowic
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 15:56, 05 Mar 2007    Temat postu:

Ja mam Jawe 50 Wesoly nakturą nienazekam Wesoly ale ten kruciec to zrobiłem w Ogarku i jest wszystko OK ma te kopyto co niemiał Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ostap
WYMIATACZ
WYMIATACZ



Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 911
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubelskie, podlasie

PostWysłany: Pon 18:09, 05 Mar 2007    Temat postu:

F_O_X napisał:
a to dobre... mialem jawke, kiedys... 3,5 konika? myslalem ze 1,5KM! simson niema 3,5KM


simson ma 3,8KM przy 50ccm
a z ta jawka to dobre bylo niewiedzialem kompletnie o tym Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Wto 19:05, 06 Mar 2007    Temat postu:

OSTAP, zalezy jaki. sprawdze z ciekawosci, bo moze nie pamietam
Powrót do góry
Gość







PostWysłany: Śro 22:05, 21 Mar 2007    Temat postu:

W swoim Mustangu poszedłem jeszcze o krok dalej - wlot do króćca ssącego ma taki kształt jaki miałby odcisk tylnej częsci gaźnika zostawiony na papierze.Sam gaźnik ma w tylnej części-tzn. tej na łączeniu z króćcem-mały uskok w dolnej części.We wspomnianym uskoku jest otworek przez który ma się podobno dostawać dodatkowa porcja powietrza przy wolnych obrotach.Otworek zaślepiłem żywicą epoksydową (po dokładnym wymyciu go benzyną ekstrakcyjną).Gaźnik w tylnej dolnej części rozpiłowałem tak, by zlikwidować ten uskok i zmniejszyć szkodliwe zawirowania mieszanki (iglaki+papier ścierny 120-800).Trzeba operować ostrożnie żeby nie uszkodzić rozpylacza a po zabiegu cały gaźnik koniecznie parokrotnie wypłukać w benzynie (i to po zdemontowaniu dysz)!!!Jak porównacie kształt otworu króćca w miejscu przylegania do gaźnika, kształty muszą się idealnie zgadzać.Warto kontrolnie przykręcić gaźnik do króćca by mieć pewność że przeloty "zgrały się", a dopiero potem całość montować na cylindrze.Pamiętajcie, że uszczelka między gaźnikiem a króćcem musi też mieć kształt wycięcia taki jak przeloty, w przeciwnym razie nic nie osiągniemy.W samym króćcu trzeba zrobić możliwie łagodne przejście między górna częścia przelotu (tą gdzie mieszanka porusza się prawie poziomo) a odcinkiem pionowym - zalecam cierpliwe szlifowanie pólokrągłym iglakiem.Na koniec doszlifowanie i polerka papierem ściernym - gradacja jak wyżej.Króciec też należy dokładnie opłukać,bo drobinki aluminium i ziarno z papieru ściernego "zabiją"silnik w krótkim czasie. Smutny To jedna z "moich wersji króćca, ostatnio pracuję nad bardzo obiecującym egzemplarzem, wchodzącym w cylinder pod kątem 45 stopni - to dopiero musi dawać odpał! Wesoly Sęk tylko w tym,że trzeba też przerabiać kanał ssący cylindra a to jest ciut ryzykowne i wymaga duuużej dokładności. Confused
Co do rury wydechowej - żeby silnik miał lepszego kopa, warto nie tylko ją skrócić, ole też zafazować w miejscu gdzie wchodzi w tłumik na odcinku 10-12mm, tak jakby ktoś od środka "wjechał" stożkową tarczą szlifierską - nawiasem mowiąc, jak macie małą końcówkę korundową na wiertarce, warto jej do tego użyć, oszczędność czasu.Po zabiegu, koniec rury powinien mieć ostrą krawędź,jak wycinak do gumowych lub kartonowych krążków (tyle, że te ostrzone są "od zewnątrz", NASZA RURA NATOMIAST ODWROTNIE!).Polączenie między tlumikiem a rurą musi być szczelne na maxa, każdy ulatujący dymek z tego miejsca to utrata cennych KM.Swoją drogą, taki trik był stosowany fabrycznie np.w MZ TS150 i na pewno nie tylko w tym modelu emzetki...Polecam, bo moment obrotowy i moc rosną dzięki tym zabiegom właściwie przy każdych obrotach - i nawet na zębatce o 13 zębach silnik Jawki ma dużo lepszy "ciag" Wesoly .Połamania pilników! Wesoly
Powrót do góry
zyrafao2
Moderator
Moderator



Dołączył: 29 Cze 2006
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 26 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z Katowic
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:08, 22 Mar 2007    Temat postu:

Leśnik opisał bardzo fajnie i zrozumiale Wesoly i to tez jest prawdą Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pon 11:24, 26 Mar 2007    Temat postu:

cylinder od jawki mozna latwo przerobic. mialem stary cylinder kiedys i na eluminium go rozbieralem, dosyc latwo wycisnela sie ta tuleja. jakby taka wycisna to wszedzie jest dostep i mozna latwo przerabiac, puzniej rowno wcisnac i orginal.
Powrót do góry
Gość







PostWysłany: Czw 13:58, 09 Sie 2007    Temat postu:

Ja mam jawke kreci sie spokojnie do 6500 rpm,mam skrucone kolanka,kruciec w gardzielu,dysze niestety jeszcze 68 ale planuje zalozyc 70,cylinder 60 ccm simsony sie kryja..
Powrót do góry
ostap
WYMIATACZ
WYMIATACZ



Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 911
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubelskie, podlasie

PostWysłany: Pią 1:56, 10 Sie 2007    Temat postu:

nie przesadzaj

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Toniu3546
Crossman
Crossman



Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 509
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:09, 10 Sie 2007    Temat postu:

Michal CR07 napisał:
kreci sie spokojnie do 6500 rpm,


Czym to mierzyłeś??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
shark2
Offroad
Offroad



Dołączył: 16 Maj 2006
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Śro 17:27, 15 Sie 2007    Temat postu: hehe

ja ja mialem mustanga to oczywsicie wiadomo kruciec wsadzilem inny bo mialem (ten kwadratowy) bo mialem dwa i tka patrze no kurde co to za gowniana dziurka...
Ten kwadratowy wypolerowalem na lusterko, scielem troszeczke okienka tzn wygladzilem ich kanty, skrocilem kolanko, dysze juz byly 70, i dodam do tego ze na nowym ale tradycyjnym filtrze krecilo ja na 7000-7200 (mierzone takim pseudo kalkulatorkiem do kosiarek) i bujalem sie 80-90 km/h ;-) skuterki wymiekaly haha ;-) pamietam te czasy. Ktoregos dnia pekl pierscionek... ale dojechalem do domu :-P

No i tak czytam i czytam ze chyab wyciagne ogara i poskladam do kupy mu ten silnik ;-P i wogle go odbuduje se ;-) ale to i tak pewnie w zimie;-D


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Tuning motocykli Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin