Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE
Naprawa, porady, forum, eksploatacja, tuning, usprawnienia motocykli MZ, Jawa, Suzuki, Honda, JAWA, SUZUKI, KAWASAKI, CBR, stunt, whhelie, yzf, fazer, r6, r1, palenie, gumy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rasowanie cz.1

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Tuning motocykli
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
matisl
Administrator
Administrator



Dołączył: 29 Sty 2006
Posty: 3175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Sob 10:38, 08 Lip 2006    Temat postu: Rasowanie cz.1

Foto obok przedstawia jeden z karterów. Jednak ostrzegam, że nie będzie już możliwości powrotu do oryginału. Spiłowanie wystających nadlewów (w karterze) i załagodzenie przejść papierem ściernym, zmniejszy i załagodzi nam opór przepływu mieszanki. Oczywiście z drugim karterem postępujemy tak samo, idealnie symetrycznie.



Na czerwono zaznaczyłem miejsca w których można dokonać zmian. Wszystko to sprawiło, że najlepsze parametry mojego silnika przeniosły się w trochę niższe obroty. I tu mała zagadka. Przy założonym oryginalnym zestawie cylindra, głowicy i wydechu od ETZ 250 motocykl nie wykazywał ciekawych osiągów. Sytuacja zmieniła się gdy na próbę założyłem cylinder z tłokiem oraz kolanko i tłumik od ETZ 251. Motocykl stał się bardziej zrywniejszy i płynnie przyśpieszał. Zwłaszcza moment obrotowy stał się wyraźnie większy w zakresie 3000 - 4000 obr/min. W serii testów dodatkowo później okazało się, że motocykl lepiej "idzie" gdy zamieniłem samo kolanko od ETZ 251 na to od ETZ 250. Jest to dość dziwne i nie zawsze może się sprawdzić. Możliwe jest że V-max trochę spadnie, ale będzie osiągana szybciej! Silnik będzie się wkręcał dość szybko w obroty, ale pod obciążeniem będzie wolniejszy powyżej 125 km/h. Aby to poprawić trzeba zwiększyć fazy rozrządu dla przelotu, oraz dodatkowo splanować głowicę gdy zależy nam na biciu rekordów prędkości. Na niebiesko są miejsca które modyfikujemy jedynie gdy wymaga tego sytuacja, czyli np. gdy tuleja cylindryczna ogranicza przepływ mieszance.

Trochę o strojeniu
Strojenie rozposzczynamy od dokładnej regulacji gaźnika oraz zapłonu. Po jeździe próbnej sprawdzamy kolor świecy i ewentualnie ponownie regulujemy gaźnik. W międzyczasie sprawdzamy temperaturę silnika, temperaturę wydechu, tu głównie kolanka. Jeśli kolanko jest bardzo rozgrzane, miejscami aż czerwone to może oznaczać, ze:
zapłon jest zbyt późny
zostały przekroczone dopuszczalne czasy rozrządu silnika.
Sytuację możemy poprawić zakładając świecę o większej wartości cieplnej. Drugim sposobem jest zmiana dyszy głównej, musimy przetestować pracę silnika na dyszach mniejszych i większych od nominalnej. Na koniec musimy obliczyć aktualne zużycie paliwa i znaleźć jak najwięcej sposobów na jego zmniejszenie.
Do bicia rekordów prędkości silnik musi osiągać max moc w zakresie obrotów wysokich, ale nie maksymalnych (np. ok. 6000-6200 obr/min). Przy tym zmieniamy zębatkę na większą o jeden ząb, np. 20 lub 22 dla ETZ 251. Dla uzyskania najlepszych przyśpieszeń moment obrotowy i moc powinny być równie wysoko, a nawet wyżej (np. ok. 6300-6600 obr/min) i dodatkowo należy założyć mniejszą zębatkę zdawczą, np. 17 lub 18 (ETZ 250). Dla umiarkowanej jazdy turystycznej i małego zużycia paliwa należy tak dostroić pracę silnika, aby max moment obrotowy wypadł w szerokim zakresie obrotów średnich (np. od ok. 3400-4900 obr/min), zębatkę zostawiamy oryginalną, 19 lub 21 dla ETZ 251. Na pewno nie łatwo będzie uzyskać tak optymalne wyniki, ale myślę że warto spróbować.

Wiem, że z zamieszczonego materiału nie można optymalnie i profesjonalnie stuningowć silnika Mz. Sam nie jestem do końca zadowolony z tego co napisałem. Wierze jednak, ze zamieszczony materiał pozwoli uświadomić każdemu ile pracy od konstruktora wymaga stworzenie wydajnego, trwałego i ekonomicznego silnika.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pon 1:16, 10 Lip 2006    Temat postu:

ja u siebie te kartery zrobiłem najpierw pilnikiem od piły potem papierkiem. wcale nie zwracałem uwagi na symetrycznosc i jeszcze ch Wesoly odzi...
Powrót do góry
laciu
Moto-guruu
Moto-guruu



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 284
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw

PostWysłany: Pią 23:19, 14 Lip 2006    Temat postu:

i co ile nam mocy w KM przybędzie 0,5 KM, polerowanie kanalow i tych wszystkich rantow to jedna wielka sciema przy tym wszystkim ile mozemy zyskac 1KM chyba tj. max nie da sie wycisnac bog wie czego ze jakiegos marnego i lepsiejszego dwu sowa... ludzie opowiadaja bajki ze wypolerowali sobie kanaly, scieli tlok i ich emzetka smigala 150km/h jasne bo uwierze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Pią 23:36, 14 Lip 2006    Temat postu:

masz rację też nie wierzę w te bajki
Powrót do góry
laciu
Moto-guruu
Moto-guruu



Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 284
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Siepraw

PostWysłany: Sob 13:37, 15 Lip 2006    Temat postu:

Polerka to tylko po to zeby sie nagar nie osadzal szybko, tzn. na poczatku sie od razu tak latwo nie sioadzie a potem jak zacznie siadac to bedzie siadal.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum MOTOCYKLE MZ ETZ HONDA SUZUKI KAWASAKI JAWA WSK SHL I INNE Strona Główna -> Tuning motocykli Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin